Data: 31/10/2.012
Avui, he pogut observar un altre cas que aniré fent un seguiment. Es tracta d'una noia A. de 2n d'ESO que presenta dificultats a nivell cognitiu, repercutint en els aprenentatges.
Tot i que des de l'escola se li adapten els continguts, no se li ha fet un PI, degut a que s'ha considerat que de moment pot anar-los assolint amb petites adaptacions.
A la sessió, he observat les grans dificultats que presenta per organitzar-se, presenta un discurs molt desestructurat, ha intentat explicar una pel·lícula que havia vist avui a l'escola i li ha costat molt sintetitzar i relatar a l'altra persona la idea principal de la pel·lícula.
En la sessió, també s'ha aprofitat per ajudar-la a fer uns deures d'anglès, li ha costat molt explicar quina feina havia de fer, en ocasions sembla que no sigui conscient de que l'altre persona no sap de què li està parlant, li costa posar-se al lloc de l'altre i adaptar el seu discurs. Finalment, ha pogut explicar que havia de fer una endevinalla sobre algun personatge de Halloween, li ha costat organitzar l'activitat, ha necessitat el suport de la pedagoga per tal d'establir quins passos havia de fer i quines estratègies podia utilitzar. Per exemple, davant d'una paraula que no sabia com es deia en anglès, la pedagoga li ha insinuat que podia utilitzar un diccionari català-anglès, per tal de saber-ho.
En definitiva, el fet de poder observar la sessió, m'ha permès adonar-me de la importància d'oferir estratègies, com diria Vigotski de col·locar-nos en la Zona de Desenvolupament Proper, no donar-li tot fet, sinó que orientar a l'alumne, per tal de que pugui realitzar un aprenentatge que realment sigui significatiu per a ell/a. Pel que fa a les dificultats d'organització, he arribat a la següent conclusió, crec que en l'educació infantil i els primers cicles de primària es promou molt el fet de que els alumnes experimentin, manipulin, etc. és a dir, que s'organitzin i planifiquin les activitats, en canvi, crec que en els estudis secundaris, s'associa l'organització amb l'ús de l'agenda, que ja està bé, però considero que s'hauria de promoure més que els propis alumnes hagin de planificar les activitats i no se'ls doni tot fet.
Us deixo un enllaç d'un bloc que proposa com treballar les funcions executives (s'inclouria l'organització i la planificació) a l'escola, concretament parla dels nens amb TDAH, però penso que és aplicable a qualsevol nen/a.
http://herreraconde.blogspot.com.es/2010/02/exito-escolar-y-tda-h-estrategias-de.html
Hola Montse!
ResponEliminamolt interessant el blog.
Respecte el que vas comentant al llarg del blog:
- el tema de com les retallades afecten tots els alumnes en general i els de NEE en particular, ja que com dius, els mestres que els atenen són els que s'encarreguen de cobrir quan falta algú... i això avui dia és el pa de cada dia... per tant acaben quedant-se a l'aula, on el mestre no tenia previst que hi fos i potser no té res preparat per a ell, tampoc pot deixar el grup per a preparar-li i que esperi tothom... un drama...
- respecte al tema d'organitzar-se, a la meva escola des de petits treballem en l'ús de l'agenda. Estem en un barri força especial, on l'escola malauradament, per a moltes famílies no és una prioritat i on la majoria de nens no reben cap suport a casa i per tant intentem cercar estratègies per a que siguin autònoms. Un dels materials que fem servir a partir de 4rt és el Divermat, que és un material que consisteix en fitxes de matemàtiques que han estat triades per a subgrups dins de la classe en funció dels nivells. Aquestes fitxes van construint els conceptes a través dels exercicis i els ha de fer el nen autònomament, només rep una petita guia molt puntual del mestre. un cop ha fet unes poques fitxes s'ajunta amb un grup de com a molt quatre alumnes per a comparar els resultats i triar aquell que els representa com a grup. Després han de demanar el solucionari i veure si han encertat i sino corregir i comentar perquè. Al principi aquest material xoca però un cop el fas teu i els nens el fan seu la veritat és que dóna bons resultats!
aniré seguin-te aviam com et va tot!